BESTANDDELEN

VITAMINES

Vitamine B6

Het is moeilijk om een molecuul in ons lichaam te vinden waarvan de aanmaak niet van vitamine B6 afhangt. Vitamine B6 speelt een hoofdrol bij de aanmaak van aminozuren, de bouwstenen van eiwit. Vitamine B6 wordt gebruikt bij de aanmaak van DNA. Het speelt een rol in meer dan 100 cruciale chemische reacties in ons lichaam. En het helpt bij de aanmaak van bijna alle nieuwe cellen in ons lichaam.

Hier is een korte lijst van de andere dingen die vitamine B6 doet:

  • Goed voor het zenuwstelsel.
  • Ondersteunt een gezond immuunsysteem.
  • Helpt bij de verwerking van koolhydraten voor energie.
  • Voedingsbronnen die vitamine B6 bevatten, zijn verrijkte
    graanproducten, bonen, vlees, gevogelte, vis en bepaalde vruchten
    en groenten.

Vitamine B12 (Cobalamin)

Er zijn twee Nobelprijzen uitgereikt voor onderzoek naar vitamine B12. Zoals andere B‐complex vitamines speelt vitamine B12 een rol bij diverse belangrijke functies. Een andere is de ontwikkeling van zenuwcellen. B12 helpt ook bij de aanmaak van aminozuren en de verwerking van koolhydraten tot energie.

Niacin (vitamine B3)

Niacine is belangrijk voor energieproductie. Vitamine B3 speelt een hoofdrol bij de omzetting van vetten, eiwitten, koolhydraten en zetmeel in bruikbare energie. Deze vitamine helpt ook giftige chemicaliën uit het lichaam te verwijderen, . Omdat niacine haarvaten opent en de bloedstroming vlak onder de huid verhoogt, kan bij hoge doses de huid van sommige mensen rood worden. Dit wordt gekenmerkt door roodheid en jeuk in het gezicht en de nek die enkele minuten aanhouden. (Een vorm van niacine die niacinamide wordt genoemd, veroorzaakt weinig of geen roodheid.) Voedingsbronnen die niacine bevatten zijn: vlees en zuivelproducten, bladgroenten, broccoli, tomaten, avocado’s, noten en volkorenproducten.

Foliumzuur (vitamine B9)

Foliumzuur, of folaat, ondersteunt de opbouw van cellen in ons lichaam. Het ondersteunt ook de opbouw van DNA en RNA , de bouwstenen van cellen. Samen met vitamine B12 en vitamine C breekt het eiwitten af. Voedselbronnen die folaat bevatten zijn bladgroenten, vruchten, gedroogde bonen en erwten.

Energy Blend

Choline

Choline is een essentiële voedingsstof die lijkt op B‐vitamines en die diverse functies heeft in ons lichaam – in de structuur van celmembranen en als het precursormolecuul voor de neurotransmitter acetylcholine. Deze stof draagt bij aan de hersenontwikkeling van foetussen en baby’s en is goed voor het geheugen. Voedingsbronnen die choline bevatten zijn runderlever, eieren, bloemkool en bonen.

Fenylalanine

Een essentieel aminozuur dat het geheugen, en concentratie bij de studie bevordert en. Deze stof bevindt zich in zuivelproducten, avocado’s, peulvruchten, noten, bladgroenten, volkorenproducten, gevogelte en vis. Klik hier voor meer informatie over fenylalanine.

Taurine

Een in de natuur voorkomende stof die aanwezig is in vlees, vis en zuivelproducten. Volwassenen hebben een hoge concentratie taurine in witte bloedcellen, skeletspieren, het hart en het centrale zenuwstelsel. Deze stof speelt een rol bij de spijsvertering, en wordt gebruikt om kalium, calcium en natrium in het lichaam te verwerken, en om de integriteit van celmembranen te handhaven.

Appelzuur

Een in de natuur voorkomende stof die ons lichaam nodig heeft. Het is een biochemisch product van de Krebs‐cyclus, een reactieketen die een rol speelt bij de productie van celenergie. Het lichaam synthetiseert appelzuur tijdens het conversieproces van koolhydraten tot energie. De belangrijkste voedingsbron die appelzuur bevat is fruit, vooral appels, die een hoge concentratie bevatten.

Glucuronolacton

Een natuurlijke metaboliet die in het menselijk lichaam voorkomt. Deze stof komt vrij bij de afbraak van glucose in de lever. Het is een bekend feit dat deze stof bijdraagt aan betere, reactietijd, concentratie en geheugen.

Cafeine

Zorgt voor een energieboost en een gevoel van grotere waakzaamheid. Cafeïne zorgt ook voor snelle absorptie van voedingsstoffen, waaronder B‐vitamines.

VEILIGHEID

Fenylalanine

“Bevat een bron van fenylalanine.” Deze verontrustende waarschuwing heeft fenylalanine een slechte reputatie bezorgd bij mensen die zich ons inziens onnodig zorgen maken. Wat is fenylalanine? Waarom is dat gevaarlijk?

De antwoorden zijn eenvoudig. Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat met voedsel moet worden ingenomen. Het wordt door de hersenen gebruikt voor de aanmaak van norepinefrine, een stof die signalen tussen zenuwcellen en de hersenen zendt, je wakker en alert houdt. Deze stof is aanwezig in bijna alle voedingsstoffen die eiwit bevatten. Er zijn mensen die lijden aan een genetische aandoening genaamd fenylketonurie (PKU). Mensen met deze aandoening kunnen geen fenylalanine afbreken en moeten een dieet volgen met weinig eiwitten en mogen geen voedsel eten dat fenylalanine bevat. Baby’s worden bij de geboorte getest op PKU, dus als je als baby getest ben weetje of je deze aandoenig hebt.

Het is de aanwezigheid van fenylalanine in de kunstmatige zoetstof aspartaam die deze waarschuwingen en het wantrouwen tegen fenylalanine heeft veroorzaakt. Aspartaam wordt gebruikt als zoetstof in veel suikervrije dranken en kauwgom. Maar je zou veel grotere hoeveelheden fenylalanine binnenkrijgen door het eten van de meest eiwitrijke voedingsstoffen. Let op:

5‐Hour Energy bevat geen aspartaam maar wel fenylalanine.