SIËSTA‐SYNDROOM*

Lijd je aan het “siësta‐syndroom”?

“Siësta‐syndroom” is het vermoeide, suffe gevoel dat velen van ons ‘s middags hebben. Sommige mensen noemen het een “voedselcoma” of “middagmoeheid”. Als je aan het “siësta‐syndroom” lijdt, ben je niet de enige. Een recent onderzoek in opdracht van een Brits bedrijf, Avenance, meldt dat 74 procent van ons eraan lijdt.

Dit onderzoek, gebaseerd op feedback van meer dan 1000 werknemers, onthult de diepte van dit tot nu toe te weinig bestudeerde gebied.

  • Driekwart van de werknemers geeft toe dat ze ‘s middags minder productief zijn.
  • Een kwart gelooft dat zij het minste werk produceren tussen 2 en 4 uur’s middags.
  • Meer dan de helft geeft toe dat ze in deze tijd fouten maken.
  • Mannen hebben 10 procent meer kans om fouten te maken dan vrouwen.
  • Eén van de tien geeft toe 90‐100 procent minder productief te zijn in deze tijd.

Wat veroorzaakt het “siësta‐syndroom”?

Het is verleidelijk om alle schuld te geven aan slechte levensstijlkeuzen zoals fastfood eten, weinig beweging en onvoldoende slaap. Deze factoren kunnen ertoe bijdragen, maar hoeveel voedzaam eten, beweging of slaap je ook krijgt, ons biologisch slaapschema wordt hierdoor niet helemaal tenietgedaan. Artsen noemen dit het circadisch ritme. Circadische ritmen zijn belangrijk voor het instellen van het slaap‐ en etenspatroon van zowel mensen als dieren. Er zijn duidelijke patronen van hersengolfactiviteit, hormoonproductie, celregeneratie en andere biologische activiteiten die gekoppeld zijn aan deze dagelijkse cyclus.

En nu?

Je baas vertellen dat je achter je bureau in slaap bent gevallen wegens je circadisch ritme is waarschijnlijk geen goed idee. Dus als je tijdens de werkdag regelmatig een middagdutje doet, kan het belangrijk zijn over het “siësta-syndroom” heen te komen als je je baan wilt houden. Wat kun je daaraan doen?

Veel mensen drinken ‘s middags koffie of frisdrank en eten snacks als opkikkertje, maar deze oplossingen kunnen veel suiker en calorieën bevatten.

Er zit geen suiker in, en maar vier calorieën. Het is snel, eenvoudig en het werkt. Het is een mengsel van B‐vitamines, aminozuren en andere bestanddelen die samen maken dat je je fris en wakker en niet moe en suf voelt.

*5-Hour Energy stelt geen diagnose en behandelt, voorkomt of geneest geen ziekten.